Friday, 16 October 2009

تکنیک های خلسه






در مطالب قبل اندکی در مورد شمنیسم و تکنیکهایی که یک شمن برای ورود به حالت خلسه به کار می برد صحبت کردیم. یکی از نکاتی که نیازمند توجه و دقت بیشتر است کلمه ی خلسه و معنی آن در تعالیم شمن هاست. شمن ها باور دارند که جهان ناپیدای دیگری در اطراف ما وجود دارد که در حالت عادی قابل درک نیست. در این جهان تمام اشیا به نوعی زنده بوده و دارای انرژی های مربوط به خود هستند.مثلا یک صخره همانقدر دارای روح و انرژی است که یک پروانه . برای درک و ورود به این جهان ناپیدا که معمولا به 3 بخش تقسیم می شود باید از خلسه کمک گرفت. قبل از توضیح این بخش لازم است اندکی در مورد این 3 بخش صحبت کنیم. جهان ناپیدا به سه بخش دنیای زیر زمینی و دنیای بالایی و دنیای میانی تقسیم می شود(در برخی تعالیم بخش چهارمی به نام دنیای درونی هم وجود دارد که اشاره به دنیای درون خود فرد دارد) توجه کنید که به هیچ وجه منظوراز دنیای زیر زمینی الزاما زیر زمین و یا بالای زمین و یا بهشت و جهنم و یا هر تعریف دیگری از این دست نیست و این تنها یک نام گذاری است . دنیای میانی در برگیرنده ی جهانی است که در آن زندگی می کنیم که در اطراف ما را احاطه کرده است .جهان زیر زمینی به جهانی اطلاق می شود که محل راهنمایان و مخصوصا راهنمای حیوانی فرد است - هر فرد دارای یک راهنما است که همواره در طول زندگی به او کمک می کند و این راهنما در واقع به صورت حیوان و یا پرنده ای است که اصطلاحا راهنمای حیوانی نامیده می شود. یکی از مهمترین تعلیمات شمنیسم برقراری ارتباط با این راهنما و کمک گرفتن از اوست.مهمترین هدف از سفر به دنیای زیرزمینی آشنایی و ملاقات با راهنمای حیوانی و دیگر راهنمایان است.در مورد راهنمای حیوانی و نحوه ی ملاقات و کمک گرفتن از او به طور مفصل و جداگانه بحث خواهیم کرد - در جهان زیرزمینی راهنمایان مختلفی وجود دارند که شمن برای یافتن پاسخ مشکلات خود می تواند از کمک آنها استفاده کند.همچنین یک شمن با سفر به جهان زیر زمینی می تواند روح گمشده ی افراد بیمار را پیدا کرده وبه آنان بازگرداند. جهان بالایی مکان کسب دانش است و یک شمن با سفر به جهان بالایی معرفت و دانش لازم در ضمینه ی مورد نظر را بدست می آورد. دقت کنید که در این نوشته هدف توضیح دنیای های فوق و یا کارکرد و نحوه ی سفر به این دنیاها نیست و تنها برای آشنایی کلی مطالبی عنوان شد که در آینده به طور مفصل و دقیق در مورد نحوه ی سفر به هر یک از این جهان ها خواهیم پرداخت




نکته : یکی از دلایل تقدس گیاهان و درختان در آیین های شمنیسم در رابطه با این عقیده است که گیاهان ریشه در جهان پایین داشته وبه کمک شاخه های خود به جهان بالا می رسند و در واقع پل بین سه جهان و وصل کننده ی آنها به هم هستند




همانطور که گفته شد یک شمن برای ورود به جهان ناپیدا از خلسه استفاده می کند.باید توجه داشت که باوجود شباهت های فراوان بین خلسه و رویا (رویا به هنگام خواب) این دو دراینجا با مفهومی متفاوت از هم به کار می روند. در حالت رویا امکان کنترل رویا بسیار مشکل بوده و معمولا از حوادث و اتفاقاتی که قرار است اتفاق بیافتد خبر نداریم در حالی که یک شمن کاملا بر حالت خلسه ی خود تسلط داشته و آن را هدایت می کند و به واسطه ی همین کنترل است که می تواند در جهان های بالایی و پایینی به جستجو بپردازد.از تفاوتهای دیگر می توانیم به این نکته اشاره کنیم که حالت خلسه ی مورد اشاره در شمنیسم لزوما به معنی قطع ارتباط با جهان عادی نیست و حتی در برخی از تکنیک ها می توان با چشمانی باز و کاملا هوشیار به جهانی دیگر سفر کرد که این امر در مورد رویابینی صادق نیست

در این نوشته قصد داریم تکنیکهای خلسه ای که در نوشته های قبل بیان شدند را بررسی کنیم.در مطالب بعدی به طور دقیق بر روی روشهای عملی و کاربردی خلسه و نحوه ی سفر به دنیا های دیگر کار خواهیم کرد




: تکنیک های خلسه



استفاده از ریتم های خاص برای ایجاد خلسه

: به طور کلی این بخش به سه قسمت تقسیم می شود


ریتم بدنی

ریتم صوتی

ریتم تصویری


معروفترین و شاید رایج ترین مثال درباره ی ریتم بدنی رقص و تکان دادن موزون اندام است. همگی قطعا تا حدودی با این نوع از خلسه آشنایی داریم.در این حالت در عین آگاهی کامل به احساسی غیر قابل توصیف و سرخوشی خاصی دست پیدا می کنیم که در واقع گونه ای از خلسه است. برخی مراسم رقص مذهبی از قبیل رقص پرنده در قبایل آفریقایی گاهی ممکن است تا 6 ساعت به درازا بکشد.همچنین تکان دادن سر با ریتم خاص -هد زدن- هم در نهایت به همین نوع خلسه منتهی خواهد شد.صوفیان با چرخیدن های متناوب و طولانی و تکان دادن سر و بدن با ریتم های خاص و همچنین در رقص معروف خود - سماع - در واقع حالت خلسه ای از این دست را تجربه می کنند. در نواحی هیمالیا لاما های بسیاری با تنظیم ریتم قدمهای خود و ورود به حالتی خلسه گونه توانایی طی کردن مسافتهای بسیار طولانی را دارند. همگی این موارد مثالهایی از ایجاد خلسه به کمک ریتم بدنی است


در خلسه به کمک ریتم صوتی معمولا از درام و ریتمهای تند و متناوب استفاده می شود. این روش رایج ترین و کاربردی ترین تکنیک ورود به خلسه است که برای سفر به دنیا های مختلف به کار گرفته می شود. عقیده دانشمندان بر این است که ضربات متناوب درام باعث تغییر در الگوی امواج مغزی شده و باعث بروز حالت خلسه می شود - در این ضمینه بحثهای فراوانی جریان دارد و هنوز دلیل اصلی آن مشخص نگردیده است- در فرهنگ های مختلف از اسباب های مختلفی برای تولید صدا استفاده می شود.از دو تکه چوب ساده که به تناوب به هم کوبیده می شوند تا درام های مختلف با اشکال و صداهای گوناگون هر یک کاربرد خاص خود را دارند همگی در واقع برای ایجاد خلسه به کمک صدا به کار می روند


نگاه کردن به رقص و حرکات ریتمیک دیگران و یا حتی تماشای بازتاب نورازسطح یک رودخانه هم می تواند برای ورود به خلسه موثر باشد. از معروفترین مثال ها در این ضمینه می توان به پاندول معروف و مورد استفاده درهیپنوتیزم اشاره کرد


تمرکز برای ورود به خلسه


در این روش معمولا با تمرکز بر تصویری خاص حالت خلسه بدست می آید. بدین منظور باید مدتی طولانی و بدون اینکه به قسمت خاصی از تصویر نگاه کنیم آن را ببینیم. معمولا از اشکال دارای بی نظمی و بدون هیچ شکل خاصی استفاده می شود.مثلا تمرکز بر روی توده ی برگهای یک درخت یکی از ابتدایی ترین تعلیمات شمن های آمریکای جنوبی است. در تبت معمولا از ماندلا برای این گونه خلسه استفاده می شود. .به کمک یک ماندلا می توان به جهان بالا و یا پایین سفر کرد. اشکال و اجسام هر یک دارای قدرت و قابلیت مختص به خود در این مورد هستند و کاربردهای متفاوتی دارند.به عنوان مثال می توان از آینه برای سفر به درون و جهان زیرین استفاده کرد.با تمرکز بر روی کریستالهای مختلف می توان از راهنما و روح مختص به آن کریستال استفاده کرد و اصطلاحا آن را صدا زده و از آن راهنمایی گرفت.نمونه های بسیاری در این مورد وجود دارد. در تصویر زیر یک ماندلا ی کشیده شده در تبت را می بینیم که از آن می توان برای سفر به جهان بالا استفاده کرد. این ماندلا همانند دریچه ای در ابتدای تونل راه عمل کرده و دقیقا می تواند برای ورود و یا خروج مورد استفاده قرار گیرد



در مورد قرار دادن بدن در وضعیت خاص و همچنین نخوردن و نخوابیدن های طولانی و استفاده از روانگردانها در اینجا چندان بحث نمی کنیم. در مورد روانگردانها و استفاده از راهنمایان آنها در آینده مطالب مفصل تری را خواهیم آموخت. استفاده از ترکیب روشهای فوق با توجه به هدف و انگیزه ی شمن از خلسه می تواند به کار گرفته شود. بخصوص استفاده از روانگردانها در ترکیب با روشهای بالا به شمن قدرتهای خارق العاده و غیر عادی می دهد که در حالت عادی و توسط افراد معمولی دست نیافتنی است. طی کردن مسافتهای طولانی در زمان کم و یا دیدن درون بیمار برای یافتن علت و محل بیماری از جمله ی این قابلیت هاست

در مطالب بعد به ادامه ی مبحث قارچهای مقدس و نحوه ی به کارگیری آنها به صورت ابزار روحی خواهیم پرداخت